maandag 12 mei 2014

HR 2 Agogiek en diversiteit 1

HC 2: Agogiek en diversiteit

Patricia

Ik heb geen vooroordelen over deze doelgroep. In de tijd van vandaag beschouw ik het al bijna als 'normaal' wannneer iemand minder geld te besteden heeft. De mensen die ik ken en behoren tot deze doelgroep geven geen negatief beeld weer van de doelgroep minima. Ik vind het knap dat ook deze mensen zich alsnog weten te redden binnen de maatschappij.

Anela
Zelf vind ik dat de groep minima ingedeeld kan worden in twee groepen. Ik woon in een wijk waar je veel ‘minima’ hebt, dus ik heb door de jaren heen veel mensen gezien. Aan de ene kant heb je de groep die anderen mensen zoveel mogelijk proberen te helpen. Dit kan op verschillende manieren. Denk maar aan vrijwilligerswerk of de jongeren gaan boodschappen doen voor de anderen. Dit vind ik wel goed. Mijn normen en waarden komen hiermee overeen. Ik vind namelijk dat je zoveel mogelijk mensen moet helpen. Mijn ouders hebben mij dit van kleins af aan geleerd.

Dan heb je de groep die bijvoorbeeld thuis zitten om welke reden dan ook. Soms vraag ik mij dan af waarom zij thuis zitten. Ik weet dat ik niet mag oordelen (als aanstaande Social Worker) maar soms heb ik wel mijn twijfels. In mijn buurt heb je mensen die bijvoorbeeld niet werken maar wel de hele tijd buiten op straat hangen en bier drinken. Dan vind ik ook, dat als je dat kan, dat je ook kan werken.

Ik vraag mij dan sterk af waarom zij dan niet werken en alleen maar buiten hangen. Zelf vind ik dat erg jammer omdat ik merk dat het botst met mijn normen en waarden. Ik ben een persoon die hard werkt en altijd streeft naar iets beters (succes, erkenning).

Mijn ouders hebben mij van kleins af aan geleerd dat ik hard moet werken en zoveel mogelijk mensen moet helpen. Mijn ouders waren in de jaren ’90 vluchtelingen, dus mijn ouders hebben genoeg ellende gezien. Daarom delen zij mijn mening ook. Zij vinden het erg jammer dat de 2de groep niets van hun leven maken en niet hogerop willen komen qua ‘status’. Mijn vader zei letterlijk:


‘De mensen die naar Nederland komen, op uitkering zitten en drinken, moeten allemaal terug gestuurd worden naar het land waar zij vandaan komen. Zij zetten de immigranten die gewoon wel hard werken in een verkeerd daglicht’

Rosanne
Wanneer ik denk aan de groep minima, heb ik direct een mede lijde gevoel. Ik  ben opgegroeid met redelijk veel luxe en mag absoluut niet klagen wanneer ik kijk naar mijn thuissituatie. Wanneer ik dan denk aan de groep minima denk ik direct aan iedere cent omdraaien, een beeld dat ik mezelf niet kan voorstellen. De zaken die hier aan verbonden zitten sta ik niet helemaal achter. Denk hierbij aan de voedselbank. Ik vind het onmenselijk dat er “gebedeld moet worden” voor voedsel en dat deze mensen niet gewoon een bedrag krijgen waar ze van rond kunnen komen. Hier creëer je naar mijn mening bedelen mee.

Als ik kijk naar de mening van mijn ouders hierover dan is dat redelijk het zelfde met mijn vader maar ontzettend verschillend met mijn moeder. Ook mijn vader denkt over bijvoorbeeld de voedselbank precies hetzelfde. Wanneer ik het aan mijn moeder vraag heeft ze hier niet zo een uitgesproken mening over. Ze twijfelt. Van de ene kant vindt ze het goed dat deze er is maar van de andere kant kan ze zich ook heel goed vinden in de mening van mijn vader en mij. 

Kelsey  
Als ik aan de groepering minima denk, dan denk ik aan mensen die niet veel geld hebben. Mensen die moeten leven van een minimum loon of van uitkeringen. Ik ben me er van bewust dat ik zelf nog niet goed weet om welke mensen het gaat. Gaat het om jongeren? Ouderen? Eenoudergezinnen? Het idee dat ik erbij heb zijn mensen die niet willen werken. Dit is heel zwart wit gedacht want misschien kunnen deze mensen helemaal niet werken wegens arbeidsongeschiktheid of misschien willen deze mensen wel werken, maar is er gewoonweg geen werk te vinden. 

Paul
Wat ik vooral over de doelgroep denk is dat het een hele brede groep betreft. Het zijn dus mensen uit allerlei verschillende groepen. Het gaat dus van adolescenten tot ouderen. Er bestaat voor mij dus geen vast beeld over deze doelgroep. Wel denk ik aan mensen die klein leven en vooral weinig luxe goederen krijgen en bezitten. Dit komt omdat ik iemand ken die binnen deze doelgroep behoort die wel hoog is opgeleid maar geen werk heeft.

Ditzelfde geldt ook voor het beeld dat mijn ouders hebben over deze doelgroep.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten